onsdag 6 februari 2008

tisdag

Att gå i skolan är krävande. Punkt. Alla är jätteduktiga och jag förstår ingenting. Punkt. Vi pratade om träd hela lektionen och till på fredag ska vi skriva en uppsats om vad naturen betyder för en själv och muntligt berätta en historia om sin relation till et träd. Nej, jag har inte missförstått. Madame Verguin är väldigt poetisk av sig. Jag och Peter, en kille från Montana gjorde tappra försök att prata men stammade mest. Så vi överlät babblandet till en annan tjej, som pratade gärna och bra. Smartass!

Efter skolan gick jag, Peter, Julie (den amerikanska tjejen jag bor med) och Gunhild (en norsk tjej i min klass) och tröstshoppade på Monoprix. Ehm, jag shoppade pennor.
Sen gick jag och Julie till hennes favoritmataffär, Lidl! Jag vågade inte säga att det inte var min favoritaffär, så jag följde med och handlade pasta och pastasås till mig och Victoria. Hillary (kanadensiskan) och Julie tycker förresten att det är "sweet" och "cute" att vi köper vår mat gemensamt, delar på basvaror och äter tillsammans. Vi finner det märkligt. Det är ju bara praktiskt och trevligt.
De andra som bott här tidigare och H och J också köper allt själva och vill att allt ska vara väldigt uppdelat. De brukar oftast äta tillsammans, men gör sin egen mat och det är nästan så att överträdelse beviras (om man ställer sin juice på fel hylla i kylskåpet) men det är väl bara att acceptera. Detta är en liten kulturkrock, men i övrigt är de världens gulligaste tjejer. Jag trivs kanonbra i lägenheten och med de jag bor med!

Äntligen fick jag tag på M Muffon, min hyresvärd. Eller egentligen var det hans fru jag fick tag på, så nu har jag skrivit hyreskontraktet.

À demain! Bisous

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst ar det konstigt det dar med maten. Antar att det bara ar att acceptera och kora pa. Vi har ocksa en hylla var i kylen namligen.

Charlotte K sa...

haha, jag veeet!
men vi tar iaf av oss skorna i vår lägenhet och lämnar shampoo och balsam kvar i duschen :p
det finns inga lås på våra dörrar, dock är det bara jag som sover med vidöppen dörr :p