tisdag 12 februari 2008

Lundi

Måndag:

Vi började med att halvspringa till skolan för att inte komma försent, men när vi skulle korsa gatan vid Palais de l'isle var där massa poliser som stoppade trafiken och vi hörde massa rop. Vi sprang över gatan och var tvugna att stanna till för att titta vad som skedde framför Hotel de Ville. Där var massvis med människor, som såg ut att vara i 16-17årsåldern. Gymnasieelever förmodligen, som tillsammans i en kör ropade något i stil med "OUAIS, OUAIS... TOUS ENSEMBLE, TOUS ENSEMBLE!" och höjde nävarna mot huset. Vi tyckte att det var en hyfsat vettig anledning till att komma försent till lektionen, men tyvärr vet vi fortfarande inte riktigt vad de demonstrerade mot...

Vi missade inget särskilt...
Pratade om träd som vanligt. Hade även en debatt om kärnkraft och huruvida radioaktiva ämnen påverkar naturen. Det är egentligen både viktigt och intressant, men det känns som att vi är lite finis med ämnet. Vi har liksom pratat om samma sak i 16 timmar sammanlagt och med det vokabulär som vi på vår nivå innehar räcker inte till för att prata riktigt så djupt som man kanske skulle vilja. Därför blir det lite tröttsamt att bara skrapa på ytan och gå i cirklar kring ämnet.

Efter skolan gick jag och Victoria och handlade ingredienser till vår "Flygande Jakob". Vi hade bjudit över Sidney, Gunhild och Jessie på middag och vin tillsammans med oss som bor här (Vin, jag vet vad ni tänker. "Det är måndag..." men jag bor i Frankrike nu) så vi skyndade oss hem och lagade mat. Jag tycker att den smakade ljuvligt och "Flying Jacob" var mycket uppskattad av de andra också!
Sen åt vi efterätt som de andra hade haft med sig!

Prenons soin! <3


Ps. Receptet kommer från arla.se men det gick bra med "hot ketshup" då chilisås inte existerade på inter marché och vi struntade även i jordnötterna. Try it!

Kyckling, bananer i en oslagbar kombination.

Ingredienser
4 port
3 dl Kelda mellangrädde
1 dl chilisås
1 dl jordnötter
1 st grillad kyckling
2 st banan
Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Ta bort skinn och ben från kycklingen. Skär kycklingköttet i mindre bitar. Skala och dela bananerna på längden. Lägg kycklingköttet i en ugnssäker form. Lägg bananerna ovanpå. Vispa grädden. Rör ihop grädde och chilisås och bred det över. Grädda i nedre delen av ugnen i 20 min. Tag ut kycklingen och strö över jordnötterna.

Servera med kokt ris och sallad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lotta!

Det låter helt fantastiskt där nere! Har läst allt du har skrivit.
Jag funderar på att hälsa på dig i månadsskiftet mellan mars och april. Har hittat flygbiljett (har dock inte bokat) men är de tåg dom gäller sedan? Ska man boka de på internet me? Hur gjorde du?
Sen när de gäller sovplats, finns de något ok ställe i närheten som inte är allt för dyrt att slagga på? (och som inte är skabbigt)

Lycka till i skolan! :)

Tusen kramar / Caroline

Charlotte K sa...

Åh, vad roligt att höra att du läser! :)

Det ÄR helt fantastiskt, så du får mer än gärna komma och hälsa på mig! Finns så mycket jag skulle vilja visa...

Beroende på vart du tänkte flyga, Grenoble, Genève, Chambéry? Så går det bra att ta buss eller tåg..
Eftersom jag hade så mkt packning med mig hade jag förbokat transfer, som jag inte rekomenderar dig att göra. Trevligt och enkelt, men lite dyrt och onödigt om man inte har mkt packning.

Det finns ett hotell nära stationen som pappa o Sofia ska bo på i helgen som verkar helt okej. men jag kan checka runt lite och isåfall boka åt dig? Vi får höras om det!

Sköt om dig min vän!
Du har ju mitt franska nummer nu, så det är bara att ringa om du undrar över något.

Puss