måndag 4 februari 2008

Första skoldagen

Kl 06.45 ringde klockan och det var dags att stiga upp.
Frukost bestående av bröd med skinka, te och förstås en sked Nutella.

Det spöregnade påväg till skolan och vi kom fram dyngsura och 20 minuter innan skolstart (ja, vi är svenskar). Men vi var inte helt ensama, en kille från Montana och en tjej från Spanien var också ute i god tid.

09.05 fick jag ett prov i min hand som jag hade en timme på mig att skriva. Det måste ha varit väldigt intressant för de franska lärarna att rätta!

10.25 var det dags för le test d'oral, det vill säga det muntliga provet där läraren Marie ställde diverse frågor till mig som jag skulle svara på och bedömde min konversationsförmåga.

Sen var det lunch - jag tog plât de jour, dagens rätt som bestod av pasta och escaloupe. Inga speciella utlåtanden, men jag kommer nog inte äta på skolan varje dag...

Rendez-vous i med Philippe i stan då vi fick se lite kända byggnader och sådant.

15.00 Tillbaka på skolan och vi blev fullproppade av information.

16.00 Lite snacks och mingel för att lära känna varandra, samt resultaten av våra test. Jag hamnade i grupp 4 i en nivågruppering på 7 steg.

Efter skolan gick jag och Victoria och handlade mat för att överraska våra lägenhetskompisar med Swedish meetballs. Vi bakade kladdkaka och kokade potatis också. Vi väntade med att äta tills klockan var ungefär halv nio, men de dök aldrig upp så vi började äta utan dem. och det var kanske tur. Våra meetballs var porkballs. Vi hade köpt fel kött och de smakade typ..ehm.. korv. Dvs, sådär :/
Sen kom de hem efter sin lilla semester i Italien och den norska och svenska vi väntade oss visade sig vara en kanadensiska och en japansk amerikanska.
Vår hyresvärd verkar trevlig, men fruktansvärt virrig och är aldrig hemma.

Jag har kommit iordning i mitt rum, det är litet med nice :)

sköt om er alla! puss

Inga kommentarer: