torsdag 20 mars 2008

Skärtorsdag

Dagen började med att vi fick skjuts med bil till skolan av en trött sjöman med tatueringar och sjömanskostym. Det var faktiskt riktigt skönt att slippa gå en morgon som denna och vi kom i imponerande god tid :)

Lektionen satte igång med grammatik och diverse uppgifter och på första pausen kom Elsemieke fram till mig och berättade att hon hade tappat bort sin mobiltelefon. Att hon hade fått ett mail av sin kompis i Australien som hade skrivit att någon random människa hade ringt henne och sagt att hon hittat en telefon.
Så jag ringde upp Elsemiekes telefon, för att se om någon skulle svara, men utan resultat.
Jag bestämde mig istället för att skriva ett sms:
"Si vous avez trouvé cette téléphone, appelez cet numero svp! Merci beaucoup!"
Vilket betyder ungefär "Om du har hittat den här telefonen, var vänlig ring detta nummer. Tack så mycket!"
Det dröjde en stund innan vi fick svar, men när vi väl fick det stod det:
"Je suis au travail je peux pas telephoner maintenant. Je le fait dès possible. Le telephone est dans le service de radiologie de l'hopital d'annecy. Nancy"
Elsemiekes telefon var alltså på radiologiavdelningen på sjukhuset och någon Nancy hade hittat den. Jag visste inte vad jag skulle svara, så jag skrev:
"OK, merci! J'attends votre coup de fil." dvs, jag tackade och skrev att jag väntade på samtalet.
Sen ringde det mitt på lektionen och Syvlvie lät oss gå iväg och svara samt knata iväg till sjukhuset för att hämta den. Tur att sjukhuset ligger så nära skolan!
Alla var supertrevliga och hjälpsamma, till slut fick vi tag på den doktor vi skulle ha tag på och Elsemieke fick tillbaka sin lur :) Allting gott!

Efter skolan gick jag, Victoria, Hanna och Jenn in mot stan för att äta lunch när Hanna kom på att hon glömt kvar sin cykel vid skolan och gick tillbaka för att hämta den. Sen var hon borta, vi fick inte tag på henne.
Så jag, J & V åt lunch och gick sedan och utforskade La fayette, där ingen av oss varit. Sen gick vi till Courier och jag köpte lite saker som jag tänkt köpa länge, så som hårband, basplagg och ett halsband. När vi sedan skulle handla present till Monika och Charlotta som fyller år idag strejkade mitt kort.
Gick för att ta ut pengar i automaten utanför istället, men det fungerade inte heller?! Jag blev smått panikslagen av att det inte ens gick att ta ut 200 spänn, var jag pank? Jenn fick betala för presenterna och jag o V gick sedan med raska steg hemåt. Nu har jag kollat mitt konto och no worries, allt är som det ska!

Nu sitter jag med öppet fönster, låter gardinen fladdra i vinden och lyssnar på Lily Allen - najs!

Ikväll blir det som sagt firande av Charlotta och Monika, rapport kommer senare :)

Tjipp!

Inga kommentarer: