söndag 9 mars 2008

Lyon & Beaujolais

Kl 8.00 gick bussen från Annecy, mot Chambéry för att hämta upp Ifalpes-studenter därifrån och sedan vidare till Beaujolais. Där fick vi träffa Monsieur Blanc (som gör rött vin, höhö lustigt!)Gick ner i hans vinkällare och fick prova 4 sorters vin; ett vitt, ett rosé och två röda. Vi fick även prova deras vindruvsjuice, som var jättegod. Bara vindruvor, inga tillsatser över huvud taget!
Under vinprovningen fick vi även smaka lite olika delikatesser som var försvinnande goda! Jag köpte med mig en flaska rött av Domaine des Averlys och en flaska vindruvsjuice.

Efter vinprovningen rullade bussen vidare till Lyon. Tyvärr såg jag varken Jean-Baptiste Maunier eller Kim Källström, men c'est pas grave, it's not grave, det är inte gravt ;)

Jag, Hanna och Victoria råkade komma ifrån de andra och köpte med oss baguetter/pizza för att ha lite picnic i det knappa solskenet, sen tog vi en liten vända på stan för att se oss omkring. Lyon är så vackert! Vi såg även en spännande man med silverbyxor. Mindre vackert.
Vid 15-tiden följde vi med på en rundvandring i gamla stan. Det var oj så turistigt, men mycket intressant. Det enda som saknades var ett paraply eller en pärm i Phillipes hand bland alla fotoblixtar.

Nu har jag sett den fanstastiska basilisken med en kyrka under, andra kulturella sevärdheter och en otrolig utsikt. Nästa gång jag åker till Lyon blir det kanske mer en dag på stan för att utforska andra ställen så som butiker och caféer.

Somnade på bussen hem. Tack för en bra dag!

(det funkar inte att ladda upp bilderna för tillfället, men de kommer. håll till godo!)

Inga kommentarer: